loading...

Kajian: Air Liur Semasa Tidur, Petua Awet Muda

Pe
Perempuan ni kalau boleh, nak sangat nampak muda dari usia sebenar. Malah ada yang sanggup habiskan duit beribu demi jaga kecantikan dan hapuskan masalah kulit. Berkesan atau tidak, bagi mereka itu cerita lain. Janji ada usaha dan dapat cantik!

Tetapi sebenarnya ada cara paling mudah jimat untuk kelihatan muda. Petua ini dikongsi oleh Dr. Zubaidi Haji Ahmad menerusi laman Facebook miliknya, jom cedok rahsianya...

“Baru-baru ini saya terbaca mengenai salah seorang bekas Presiden Seokarno, Hartini yang terkenal sihat dan cantik sehingga usia tua beliau. Antara amalan sepanjang hayatnya ialah minum air putih selepas bangun pagi sebelum mencuci mulut.”

“Nampaknya amalam ini telah lama diamalkan oleh ramai orang dari berbagai bangsa dan budaya. Yang saya ingin sentuh disini ialah aspek Sains amalan ini.

“Apa khasiat minum air diwaktu pagi sebelum mulut dicuci? Didalam badan kita ada suatu molekul yang tersangat penting untuk kesihatan iaitu Nitric Oxide (NO).”

KUASA AIR LIUR

“NO bertindak mengawal tekakan darah sebagai neurotransmitter, anti-penuaan, anti-oxidant, anti-inflammatory dan banyak lagi peranan penting.

“Ada banyak cara Allah SWT yang Maha Pencipta memberikan NO kepada kita, makhluknya. Salah satu cara ialah dengan bakteria-bakteria tertentu di dalam rongga mulut dan hidung kita menghasilkan NO secara semula jadi terutamanya ketika kita tidur.

“NO yang terhasil itu terkumpul di dalam air liur semasa tidur. Jika kita bangun dan minum air kosong, NO didalam air liur dibawa ke dalam perut yang kosong dan diserap dalam peredaran darah. NO sangat penting untuk kesihatan jantung terutamanya.”

0 Response to "Kajian: Air Liur Semasa Tidur, Petua Awet Muda"

Post a Comment

loading...