loading...

10 Sebab Mengapa Vaping adalah Lebih Baik Daripada Merokok Tembakau

Ramai yang akan melatah bila berkata mengenai vaping dan merokok sebelum kita membuat keputusan dalam menentukan kebaikan dan keburukan sesuatu tanpa mendapatkan fakta dan sejarah mengenai rokok dan vape. Dalam penulisan ini kita akan memberikan perbezaan yang amat ketara diantara rokok dan vape. Ini bukan untuk mengalakkan anda untuk memilih vape tetapi anda perlu tahu mengapa dan bagaimana vape bermula dan apa idealogi vaping. Semoga anda dapat memilih antara yang baik dan buruk. ( Cadangan : baik berhenti merokok terus ).
Sejarah rokok dan vaping.
Rokok bermula pada seawal abad 600 to 900 A.D oleh Mayan Indians di Mexico, ia di komersialkan pada 1865 oleh Washington Duke untuk askar pada ketika perang saudara ( civil war ) di Raleigh, North Carolina. American Tobacco Company merupakan syarikat tembakau yang terbesar dan paling berkuasa sehingga awal tahun 1900-an . Beberapa syarikat lain juga telah membuat rokok pada awal 1900 . Pada tahun 1902 syarikat Philip Morris keluar dengan jenama Marlboro. Mereka telah menjual rokok mereka terutamanya untuk lelaki. Segala-galanya berubah semasa Perang Dunia I ( 1914-1918 ) dan Perang Dunia II ( 1939-1945 ) . Tentera luar negara diberi rokok percuma setiap hari. Pada 1944 bermula abad perokok dikalang masyarakat secara di komersialkan sehingga pada tahun 1964, Ketua Pakar Bedah Amerika Syarikat ( doktor ketua negara ) telah menulis satu laporan mengenai bahaya merokok.
Beliau berkata, “nikotin dan tar dalam rokok menyebabkan kanser paru-paru”. Pada tahun 1965, Kongres Amerika Syarikat meluluskan Akta Rokok Pengiklanan dan Pelabelan . Bahawa setiap kotak rokok mesti mempunyai label amaran di bahagian yang menyatakan ” Rokok berbahaya kepada kesihatan anda. “
Pada era yang sama tahun 1963, Herbert A. Gilbert telah mencipta dan failkan paten rokok elektronik yang pertama ( teknologi yang sama sekarang ) diatas kesedaran bahawa pembakaran rokok amat jijik dan bahaya dengan menyebut asap tersebut. Tidak dapat dinafikan bahawa Herbert mempunyai idea yang hebat dan mencipta teknologi e cig , tetapi dunia pada masa itu tidak bersedia menerima e cig pada era 60 an.
Perubahan yang dibawa oleh Hon Lik
Hon Lik , seorang penyelidik perubatan dari China, masa beliau kecil sangat membenci ketagihan merokok  kerana merokok telah merosakkan hidupnya dan dia kehilangan bapanya disebabkan kanser paru-paru. Idea Hon Lik mengenai e cig datang melalui mimpi ( idea dalam mimpi ). Inilah detik permulaan untuk membuat perubahan dan penyelesaian yang dihadapi oleh ketagihan perokok tegar sehingga merosakkan diri sendiri.
Selepas banyak penyelidikan dan percubaan serta pelbagai kesilapan, akhirnya Hon Lik berjaya merealsasikan impiannya menjadi kenyataan. Alternatif merokok kepada orang ramai di peringkat antarabangsa melalui e cig pertama 2006 yang terdiri daripada bateri, kartrij plastik yang mengandungi larutan nikotin digantung dalam propilena glikol , dan pengabut ultrasonik.
Kesimpulan tentang sejarah ini membuktikan bahawa alternatif telah wujud sekian lama cuma teknologi ini disimpan agarnya dapat menguntungkan setengah pihak. Anda rasa kereta elektrik wujud pada abad ke 2000? ianya wujud dalam era 1890 lagi…

Tunggu – Tidakkah nikotin lebih teruk daripada syaitan ?
Bagaimanakah E CIGS selamat jika mereka menggunakan nikotin ?
Okay – mari kita mendapatkan fakta tentang nikotin sebelum kita mengelabah dan panik…
Ya , nikotin adalah racun dan ia adalah ketagihan.
Tidak, ia mungkin tidak akan membunuh anda (kecuali anda menggosok jus e tulen di seluruh badan anda dan tidak mencuci diri selepas itu ataupun anda minum sebotol jarang berlaku) . Nikotin bukan satu-satunya perkara yang membuat rokok tradisional ketagihan. Ada pelbagai unsur bahan kimia berbahaya dalam rokok yang membuatkan ketagihan extreme. Oleh itu, apabila kebanyakan orang berfikir rokok mereka berfikir nikotin.
Berhenti merokok adalah untuk Pemenang
Nikotin adalah seperti melihat wanita cantik sexy kerana ia menyebabkan ketagihan , tetapi dalam dos yang munasabah ( bagi orang-orang yang belum mempunyai kanser) ia hanya perangsang, kesan penggunaannya adalah perasaan bersantai, ketajaman , ketenangan dan kewaspadaan. Ia adalah tangga kedua selepas kafein sebagai nootropic yang paling banyak digunakan di dunia. ( saya pasti anda sudah biasa dengan beberapa orang yang ketagih kafein dan tidak boleh hidup tanpanya ) . Malah, jika anda bercadang untuk menggunakan e CIGS untuk berhenti merokok, anda akan lebih mudah untuk berjaya jika anda menggunakan jus e dengan nikotin. Perkara yang menarik mengenai vaping adalah bahawa anda boleh hisap banyak ( dalam had selamat sudah tentu) , atau sedikit nikotin yang anda mahu. Jika anda baru teruskan gunakan kadar 6mg dan seterusnya gunakan tanpa nikotin ( itu apa yang saya lakukan dan ianya berjaya untuk saya ). Sila buat kajian kesan nikotin pada kesihatan anda lebih terperinci.Klik sini untuk rujukan
Tapi bagaimana pula dengan penyakit kanser?
Kebanyakan orang berfikir bahawa nikotin adalah punca segala penyakit yang kronik, secara amnya setiap rokok mempunyai lebih daripada 4,000 bahan-bahan dalam rokok selain daripada tembakau. Bahan tambahan biasa termasuk yis , wain, kafein, lilin lebah dan coklat. Berikut adalah beberapa bahan-bahan lain :
Ammonia : lebih bersih isi rumah
Angelica ekstrak Root Dikenali untuk menyebabkan kanser pada haiwan
Arsenik : Digunakan dalam racun tikus
Benzena : Digunakan dalam membuat pewarna , getah sintetik
Butana : Gas ; digunakan dalam cecair ringan
Karbon monoksida : Gas Beracun
Kadmium : Digunakan dalam bateri
Sianida : racun Deadly
DDT : A racun serangga diharamkan
Etil Furoate : Menyebabkan kerosakan hati pada haiwan
Lead : Beracun dalam dos yang tinggi
Formaldehiyde : Digunakan untuk memelihara spesimen mati
Methoprene : racun serangga
Megastigmatrienone : Kimia semula jadi yang terdapat dalam jus limau gedang
Maltitol : Pemanis untuk pesakit kencing manis
Naftalena : Ramuan dalam mothballs
Metil isosianat : pelepasan tidak sengaja Its membunuh 2000 orang di Bhopal , India pada tahun 1984
Polonium : Kanser yang menyebabkan unsur radioaktif
Setiap pembakaran rokok menyebabkan reaksi kimia yang berbeza dan beracun kepada perokok, ini adalah punca utama dalam merokok dan TAR adalah molekul yang berat bertindak untuk melekatkan molekul nicotin bagi memenuhi ketagihan nikotin.
Jadi bagaimana dengan bahan untuk e-juice ?
Empat bahan yang paling biasa yang anda akan dapati di e jus cecair / e adalah sayuran Gliserin (VG), Propylene Glycol (PG), Nikotin dan perisa. Beberapa E-Liquid barang pembuatan juga tambah air suling untuk kurus beberapa campuran ke bawah.
PG – Propylene Glycol
PG adalah cecair yang jelas tanpa bau yang ketara; ia adalah sebahagian daripada jus yang biasanya membawa rasa.
Adalah diisytiharkan selamat oleh FDA sebagai pengawet dalam pelbagai makanan, penjagaan kesihatan dan kecantikan. UK peraturan perubatan mengisytiharkan PG selamat untuk digunakan dalam inhaler, terapi penggantian nikotin dan lain-lain produk kesihatan perubatan yang ditelan, disuntik atau merebak pada kulit.
Penyelidikan perubatan telah mengesahkan bahawa ia tidak mempunyai apa-apa kesan ke atas sel-sel jantung atau tindakan arteri.
VG – Gliserin Sayuran
VG diperbuat daripada tumbuh-tumbuhan dan mempunyai bau yang sedikit manis / rasa. Walaupun PG juga menghasilkan wap, adalah VG yang menghasilkan sebahagian besar daripada wap yang dihasilkan oleh vaping.
VG digunakan dalam pelbagai produk yang diluluskan dengan standard perubatan dan makanan termasuk ubat batuk, suppositories, sabun, syampu dan makanan rendah lemak.
Nikotin
Nikotin adalah bahan semulajadi yang terdapat dalam tumbuhan. Ia mempunyai kesan perangsang yang menggalakkan kecerdasan, ketenangan dan rasa tenang.
Penyelidikan perubatan telah menunjukkan nikotin untuk mencegah pelbagai penyakit termasuk sarcoma Kaposi, ulser usus, preeclampsia dan asma alergi. Penyelidikan kini sedang meninjau untuk menggunakan nikotin untuk mencegah dan merawat penyakit Alzheimer, melambatkan serangan penyakit Parkinson. Nikotin boleh menjadi rawatan yang berkesan untuk kemurungan dan sedang menjalani ujian klinikal untuk membantu orang dewasa dengan OCD akut.
Nikotin adalah toksin, racun jika diambil berlebihan. Pastikan anda menyimpan botol E-Cecair dalam bekas yang selamat atau tinggi daripada jangkauan kanak-kanak dari dan haiwan peliharaan.
Perisa
Perisa digunakan dalam pembuatan e-Liquid umumnya perasa makanan tetapi ada yang perasa berasaskan minyak – ini adalah berbahaya kepada vape dan tiada pembuat e-Liquid kompeten akan menggunakannya.
Diacetyl ditambah kepada beberapa perisa untuk memberikan mereka rasa yang berkrim. Sekali lagi, ini yang perlu dielakkan dan anda akan melihat bahawa beberapa vendor mengiklankan cecair mereka sebagai diacetyl bebas.
Kelebihan Vaping : Kebenaran ataupun hanya Fiksyen ?
Apa yang ingin dibuktikan dalam penulisan dan kajian ini adalah setiap bahan yang kita gunakan, ambil seperti makan dan minum haruslah kita tahu kesan, kandungan dan apakah penyebab utama ketagihan serta penyakit. Dari sejarah dan perbezaan vaping ianya tidak mengandungi tembakau dan vaping bukanlah pembakaran yang mengandungi pelbagai kimia yang berbahaya manusia. Walau bagaimanapun bagi mereka yang ketagihan nikotin disarankan untuk berjumpa dengan doktor ataupun perubatan yang berlesen nikotin sebagai alternatif mengurangkan, menaham diri sementara untuk membantu mengurangkan kemuratan merokok.
Kini maklumat dihujung jari kita untuk membuat pilihan untuk mencari penyelesaian diatas kesilapan yang pernah kita buat dalam kes ini adalah merokok. Jika anda seorang yang risau dan ingin mengubah kehidupan anda kini anda mampu membuat pilihan untuk vaping dan terus berhenti merokok. Vaping terbukti lebih menarik dan lebih selamat berbanding dengan rokok sebagai sumber alternatif. TESTIMONIAL vaping membantu anda. Bagi industry rokok kita hanyalah tikus makmal yang rakus keracunan rokok malah cukai yang dikenakan adalah bukan untuk kebaikan kita, kita hanya memberikan pelbagai alasan untuk terus merokok tanpa niat dan usaha yang sebenarnya…. Tidak kesah apa jenis ketagihan  seperti kopi,makanan segera dan minuman yang diambil secara berlebihan ianya pasti mengundang penyakit. Keep vape and healthy life….
Ikutan sambungan Bahagian kedua mengenai kajian doktor dan fakta yang tepat.

0 Response to "10 Sebab Mengapa Vaping adalah Lebih Baik Daripada Merokok Tembakau "

Post a Comment

loading...