loading...

Hershey, Nestle Dan Mars Memperhambakan Kanak-Kanak Untuk Hasilkan Coklat

Rahsia yang tersimpan rapi pada abad ke 21 ini akhirnya terbongkar jua. 3 syarikat korporat – Hershey, Nestle dan Mars merupakan pengeluar coklat utama dunia, dan 60% daripada pengeluaran ini adalah daripada Afrika Barat.

Pada tahun 2000, melalui satu pendedahan dikatakan bahawa buruh kanak-kanak telah digunakan untuk kerja-kerja menanam dan menuai koko tanpa menerima sebarang upah.
Mereka juga terpaksa hidup dalam sistem perhambaan. Dikurung, kekurangan zat, dipaksa panjat ke atas bumbung untuk ke bilik air dan adakala hanya boleh buang air di dalam cawan.

Golongan kanak-kanak juga telah dijual pada kadar harga $30 atau diculik meskipun di fikiran kanak-kanak ini menyangkakan mereka akan diberikan kerja dan akan menerima upah.

Undang-undang dan peraturan yang longgar menyebabkan tiada pihak berkuasa mahupun badan kerajaan yang mahu masuk campur dan menghentikan kekejaman ini.
Perhambaan kanak-kanak merupakan cara mudah bagi 3 syarikat ini mendapatkan kos buruh yang murah agar mereka dapat menjual coklat dengan harga yang lebih rendah. Jika tidak masakan sekeping coklat bar boleh dijual dengan harga $1 saja.

0 Response to "Hershey, Nestle Dan Mars Memperhambakan Kanak-Kanak Untuk Hasilkan Coklat"

Post a Comment

loading...